zondag 30 december 2012

Het jaar 2012

Zo rond het einde van het jaar kijk ik altijd even terug op het afgelopen jaar. Wat is er allemaal gebeurd? Wat zijn de hoogtepunten en wat zijn de dieptepunten. 
Het jaar 2012 was voor mij een jaar met een lach én een traan. 

Het absolute hoogtepunt was natuurlijk op zes juni; de geboorte van Alyssa. Het dochtertje van mijn broer(tje) en schoonzusje. De geboorte van dit kleine meisje overtreft álles. En zelfs op de dagen dat ik me niet lekker voel en daardoor ook vaak emotioneel een wrak ben, kan dit kleine moppie mijn dag nog opfleuren.
Alyssa (net na de kerst)


En een absoluut dieptepunt is wel het feit dat ik behoorlijk wat heb ingeleverd qua gezondheid. Vooral de afgelopen paar maanden zijn me niet in de koude kleren gaan zitten. En eerlijk; ja het maakt me bang en ongerust.
Ik heb dit jaar gelukkig maar twee keer in het ziekenhuis gelegen, maar ook dit waren het weer opnames die veel indruk op me hebben gemaakt.
Tegenwoordig word namelijk niet meer gevraagd of ik getransplanteerd wil worden, zoals me de voorgaande jaren altijd werd gevraagd, nee; blijkbaar hebben ze dit nu eens goed opgeschreven. Tegenwoordig word mij gevraagd of ik nog wel gereanimeerd wil worden mocht het zover zijn......
'Want tja, als mevrouw niet getransplanteerd wil worden, is het dan nog wel nodig om alle toeters en bellen uit de kast te halen', zoals de opnemende longarts mij in maart zo vriendelijk meedeelde.
Gewoon een 'gezellige' kuur zonder fratsen schijnt tot het verleden te behoren....
En tijdens de afgelopen opname vond de zaalarts het nodig om mij in geuren en kleuren uit te leggen wat een code groen, code oranje en code rood was. Daarbij uitleggend was nu precies het verschil tussen code oranje en code rood was. Ik hou er niet van. Niet over praten. Punt.

Een ander dieptepunt was natuurlijk het overlijden van mijn opa en ook al was hij dik in de tachtig, zoiets raakt je altijd en ondanks zijn hoge leeftijd is het intens verdrietig.
opa aan een heerlijke sorbet

Maar opa bleek heel erg ziek en kort nadat hij de diagnose kreeg is hij overleden. Hij heeft dus gelukkig geen lang ziekbed gehad, want dat is toch waar je dan bang voor bent.

Het jaar 2012 was een sportief jaar. We hadden natuurlijk het EK voetbal én de Olympische Spelen.
de mooiste oranjestraat van Drenthe
Het EK voetbal leverde ons als straat zelfs nog een leuke prijs op, toen wij als mooiste "Oranje-straat van Drenthe" werden verkozen door RTV Drenthe.
We mochten met de straat barbecuen op het water bij De Schaopwas in Eext. Wat een geweldige ervaring was. Én heel gezellig natuurlijk.

Zo'n prijs wil je altijd wel winnen. Dus hopelijk dingen we over twee jaar weer mee als het WK voetbal voor de deur staat.

feestje 27 april
gezellig meezingen
We waren dit jaar ook twaalf-en-half jaar getrouwd en dat vierden we eind april met een feestje in onze tuin. We vierden niet alleen onze trouwdag maar ook Albert z'n veertigste verjaardag.
Albert 40 jaar.

Het feestje was een succes te noemen. Ik heb genoten, en ik was niet de enige. Ik heb zelfs nog even staan karaoken met buurman Ronald. Zo vals als een zieke kraai, maar o, wat vond ik het een leuke ervaring.
Met dank aan Gunhar en Pieter die de muziek e.d verzorgt hebben.

Op de dag dat nichtje Alyssa geboren werd, vierde mijn schoonvader zijn vijfenzestigste verjaardag. Hoe toevallig.
schoonpap 65
 Nou ja, we wisten natuurlijk van te voren dat het omstreeks die tijd erom spande, maar hoe kun je het uitvogelen dat het op dezelfde dag gebeurt.
De hele dag zaten we in spanning en toen we 's avonds uiteindelijk gezellig bij schoonpa aan de koffie zaten belde mijn broertje dus, dat Myrte bevallen was. Twee feestjes op één dag dus.

2012 was dus een enerverend jaar. Eén met ups en downs, maar gelukkig meer ups dan downs.
Ik doe nooit aan goede voornemens voor een nieuw jaar. Het enige voornemen dat ik heb en waar ik me aan probeer te houden is zo weinig mogelijk opgenomen te worden. Voor 2013 is dat niet veel anders.
Weinig opnames en asjeblieft; laat mijn gezondheid dit jaar iets stabiel blijven. Dáár zou ik al zo ontzettend blij mee zijn. Verder wens ik natuurlijk dat iedereen om mij heen gezond blijft, de financiële crisis voor iedereen mee gaat vallen en dat jullie allemaal een spetterend goed en vooral gezond 2013 zullen meemaken.
Alvast een fijne jaarwisseling gewenst, wees voorzichtig met vuurwerk en tot volgend jaar.

Liefs van Alie

4 opmerkingen:

  1. Op een stabiele 2013 Alie......dat vind ik een goede insteek..xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Alie,
    Ik blijf je blog zeker volgen.
    Wat wordt Alyssa groot. Haar ouders hebben trouwens een goede smaak wat kleding betreft, dat rokje en truitje staan haar heel goed.
    Omdat ik een Belgische papa heb lees ik regelmatig de blog van een Belgische die getransplanteerd is: Stephanie Keustermans. Zij heeft haar longen al meer dan 10 jaar en het gaat geloof ik heel goed met haar. De resultaten worden volgens mij steeds beter, ik werk in een academisch ziekenhuis en hoorde dit een keer. Ik moet tijdens een bereikbaarheidsdienst 's-nachts mijn bed uit om bloed van donoren te testen. Na de procedure krijgen wij altijd door hoeveel patienten geholpen zijn en met welk orgaan / welke organen. Ik denk dan altijd aan Stephanie.
    Ik hoop dat je voor jezelf een goede keus kunt maken, alleen jij en Albert kunnen dit beslissen.
    Triest voor je opa, ook al was hij oud. Mijn Cocker Spaniel is 23 mei 2012 overleden en dat vind ik ook erg. En een opa is nog erger.
    Knap dat jullie 12 1/2 jaar getrouwd zijn, het gaat wel bij erg veel mensen mis.
    Goede jaarwisseling, ik doe rustig aan. Lauren wordt 's-morgens rond 06:00 wakker.
    Groetjes,

    Karlijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Alie,

    Als eerste natuurlijk de beste wensen voor dit nieuwe jaar. Het is een enerverend jaartje voor je geweest en ik hoop inderdaad dat komend jaar wat rustiger zal verlopen. Het is mooi om te lezen hoe je alle lichtpuntjes blijft zien. En zo'n klein meisje helpt daar inderdaad behoorlijk aan mee!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt allemaal voor de lieve reacties. En jullie natuurlijk ook de beste wensen voor het nieuwe jaar (het mag nog hè?).

    Kus Alie

    BeantwoordenVerwijderen