vrijdag 10 juni 2011

woordtornado

Zo eens in de zoveel tijd zie ik dat er op Hyves een nieuw spelletje geïntroduceerd word. En aangezien ik een spelletjesfanaat ben, ben ik er dan ook als de kippen bij om het nieuwe spel te onderzoeken. 
Deze keer gaat het om woordtornado, een soort van scrabble. 
Ik kreeg diverse uitnodigingen voor dit spelletje, maar gooide deze telkens weg, want ik had Hyves een tijdje op een laag pitje gezet. Vond er niet zo veel meer aan en behalve de dagelijkse check of ik nog krabbels van die of gene had, keek ik er weinig meer naar om. 
Pas geleden 'hervond' ik Hyves weer en dan met name de spelletjes. Een paar had ik uit mijn favorieten gegooid, maar andere, oudere spelletjes die ik al een poosje niet meer gespeeld had, werden weer volop aangeklikt en uitgeoefend.
Gisteren probeerde ik toevallig dus woordtornado uit. Hij stond onder het kopje nieuwe spellen en dus dacht ik; PROBEREN!!!!!

Je speelt het spel dus met z'n tweeën of met meerdere spelers. En na ieder woord die je gelegd hebt, krijg je nieuwe letters.
Ook heb je, net als met de traditionele scrabble, te maken met letterwaarden en woordwoorden. Wat in de praktijk dus betekend dat je het spel goed en vooral tactisch moet spelen.
Mijn eerste tegenstander noemde zichzelf 'witte hengst' en ik moet zeggen dat ik een beetje een kriebel kreeg van die naam. Wie noemt zichzelf nou 'witte hengst'....????!!!!
Maar goed; 'witte hengst' maakte me helemaal in. Hij liet geen spaan van me heel. Hij was duidelijk een geoefend speler. Hij gooide woorden op tafel waar ik nog nooit van gehoord had, of op z'n minst van verwacht had dat die afgewezen zouden worden.
Alle vreemde woorden die ik uit mijn dikke duim wist te persen werden stuk voor stuk afgewezen. Nahhhhh!!!!
Ook snapte ik niet hoe ik het blanco blokje kon gebruiken, dan wel inruilen voor een bestaande letter.
Met andere woorden; hoe leuk ook, ik bakte er niks van.

Gisteravond, want laat ik eerlijk zijn; het was wel een heel verslavend spelletje, begon ik opnieuw. Vol goede moed. En mijn tegenspeler heette John.
Omdat je dus ook tijdens het spelletje spelen met elkaar kunt chatten, begroette hij me vriendelijk en wenste me veel succes.
Algauw kwam ik er achter dat John eveneens een ervaren man op dit gebied was. En dus chatte ik hem dat ik het nog niet zo lang speelde en om die reden nog niet zoveel van het spel begreep.
Meteen kreeg ik antwoord van John dat ik mijn blanco blokje niet door het spel moest laten omdraaien, omdat ik dan een letter van hun kreeg terwijl je die dus zelf kunt bepalen. Huh??? Dat was nieuw voor mij, maar bedankt voor de tip John. Leg alleen even uit hoe het werkt.....
Dat deed John. Hij gaf me tal van tips en zo leerde ik er steeds een beetje bij.
Niet dat het meteen heel erg jofel ging, maar John verzekerde me dat dát een kwestie van vaker spelen en oefenen was.
Ondanks de tips en adviezen van John bleef ik een schamele score houden. Het was gewoon zielig te noemen.

Omdat ik van mezelf altijd het idee had dat ik prima met letters overweg kon, had ik dan ook niet anders verwacht dan dat ik de woorden zo uit mijn mouw zou schudden. No problemo. Ik lees namelijk graag en kom dan ook best vaak woorden tegen die enigszins ongebruikelijk of onalledaags te noemen zijn. Scrabbelen zou dus niet zó moeilijk moeten zijn. Maar dat het echt niet zo eenvoudig is als het eruit ziet, bleek nu dus wel.
Helaas kreeg ik voortdurend letters als de X, de Y of de Q. En woorden als wyn en tenzy accepteert ie gewoon niet. Je zou er bijna gefrustreerd van raken...!
En als je het over echt moeilijke letters hebt dan is het wel als je rijtje uit enkel en alleen mede-klinkers bestaat.

Van de ongeveer tien spelletjes die ik nu in woordtornado gespeeld heb, heb ik één pot gewonnen. Goed hè??
Voor de rest laten mijn tegenspelers mij virtueel alle hoeken van het bord zien. En laten ze geen spaan van mij heel.
Zelfs de hulp van Albert inroepen heeft geen zin. Hij komt met leuke woordjes op de proppen, maar ik moet punten scoren en die scoor ik alleen als ik mijn woorden op de zoveel-keer-letterwaarden en zoveel-keer-woordwaarden plaats.
Het betekend dus oefenen, oefenen en nogmaals oefenen.
Het moge duidelijk zijn; Alie heeft een nieuwe verslaving!!!!! Maar wél een mooie verslaving!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten