woensdag 25 april 2012

Pasta salades

Ik krijg vaak het verzoek het recept van mijn twee pasta-salades met anderen te delen.
De eerste is met asperges en heb ik uit een tijdschrift gehaald en een één en ander aan veranderd. Zo dien je volgens het officiële recept verse asperges te gebruiken en ook nog het liefst groene asperges.
Ik houd echter niet van moeilijk doen en kies gewoon voor de makkelijke versie en dat is asperges uit pot of blik (het liefst die hele grote). Vervolgens hoort er in het officiële recept zongedroogde tomaat, die heb ik vervangen door gehalveerde cherrytomaat.

Het tweede recept is compleet een probeersel van mezelf, en tot mijn verrassing een succes bij visliefhebbers. Ik vind hem zelf overigens ook heel lekker, mocht je je dat afvragen.


Pastasalade met asperges

1 zak pasta (bijv. fusilli of penne)
hamblokjes
olijfolie
zure room
asperges (pot of blik)
cherrytomaatjes
bosje lente-ui
citroensap
peper en zout
evt. yogonaise

Kook de pasta volgens de bereidingswijze op de zak.
Snij de asperges in centimeter grote stukjes en halveer de cherrytomaatjes.
Snij de lente-ui in ringen.
Schep de asperges, lente-ui en de hamblokjes door de, nog warme, pasta.
Meng het bekertje zure room met de olijfolie, ietsjes citroensap en zout en peper.
Schep dit vervolgens door de pasta, zodat alles mooi met de dressing bedekt is.
Schep op het laatst, voorzichtig, de gehalveerde tomaatjes erdoor.
Doe dit op het laatst zodat je de tomaatjes niet teveel beschadigt.
Maak de salade het liefst een dag tevoren, dan kunnen alle smaken goed intrekken.
Mocht de salade de volgende dag iets 'droog' zijn, dan kun je er altijd nog een paar eetlepels yogonaise door de salade scheppen.
(Is ook erg lekker om hier een rood pepertje, zonder de zaadlijst, in kleine stukjes gesneden door te scheppen. Maakt het wel pittig dus let op met kleine kinderen) 



Pasta-makreelsalade

1 zak pasta (bijv. spiraalpasta of penne)
olijfolie
komkommer
1 handappel
citroensap
1 gerookte makreel
zout en peper
1 bekertje crème fraîche
bosje lente-ui
evt. yogonaise

Pluk de gerookte makreel uit elkaar (je kan natuurlijk ook makreelfilets kopen, scheelt een hoop gedoe).
Kook de pasta, zoals op de verpakking staat beschreven, gaar.
Snij de komkommer in de lengte door midden en haal de zaadlijst eruit (anders word je salade zo 'nat'.)
Snij de komkommer in kleine blokjes.
Schil de appel en snij deze eveneens in blokjes.
Sprenkel wat citroensap over de appel om verkleuren te voorkomen.
Snij de lente-ui in ringen.
Schep al deze ingrediënten door de, nog warme, pasta.
Maak een sausje van de crème frâiche, olijfolie, zout, peper en beetje citroensap.
Schep dit door de salade.
Het liefst een dag van te voren maken zodat de smaken goed in kunnen trekken.
Als de salade de volgende dag iets droog is kun je er een paar eetlepels yogonaise aan toevoegen.


Ik ga de pastasalades aankomende vrijdag weer maken.
Ik hoop dat ik diegene die van koken houd, hiermee een plezier(tje) heb gedaan. Mocht je ze inderdaad eens maken; heel veel succes gewenst. Ik weet zeker dat je hier mee scoort.

2 opmerkingen:

  1. Dat recept van de pasta-makreelsalade rolt NU uit de printer! Ik ben dol op pasta en makreel. :-)
    Ik laat je weten hoe het gelukt is hoor!
    Succes nog met de feestelijke voorbereidingen. Het wordt hoe dan ook vast een topavond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Irène. En succes met de salade. Ik vind hem ook lekker als het in de zomer warm is. Gewoon lekker met een schaaltje in de tuin; pinot grigio (wel ijskoud natuurlijk)ernaast, paar sneetjes stokbrood met kruidenboter erbij en smullen maar.

      Verwijderen