donderdag 3 mei 2012

De schapenwei

Twee jaar geleden besloot onze gemeente borger-odoorn dat gras, dat onder 'gemeente-grond' viel, te laten begrazen door schapen. Jawel, je hoort het goed. En dat allemaal onder het mom dat het natuurlijk zoveel goedkoper is dan het inzetten van de gemeentemaaier.

Wie kan zich de hitte van 2010 niet meer herinneren??? Toen werden de arme schapen voor het eerst ingezet.
De schapenboer plaatste de dieren op wat lege bouwkavels in onze straat en ging er weer vandoor. Niet lang daarna bleken de watertonnen van de dieren leeg te zijn. Misschien door de hitte, maar nog waarschijnlijker dat de dieren al het water zelf opgeslobberd hadden. In ieders geval waren er een paar mannen uit de straat, waaronder mijn eigen mannetje, die de dieren weer vers water gaven.
Het zag er zielig uit. Maar liefst tweehonderd schapen met een redelijk dikke mantel aan, die in de blakende zon stonden te bakken, zonder een ziertje schaduw in hun nabijheid.
Maar hoe zielig ook voor de dieren, wij, de directe buurtbewoners hadden ook last van dit groene idee van de gemeente. We werden overspoeld met vliegen. Van die hele dikke, met een groenige glans. Brrrrrr.....!!!
En als je buiten zat rook je de, niet al te frisse geur, van schapenpoep. Vooral de bewoners die de schapen direct achter hun woning hadden lopen, kampten met dit probleem.

Een paar dagen later kwam de schapenboer met z'n hond en werden de schapen verplaatst naar een ander stukje Valthermond. Tot onze afschuw zat er een jong schaap vast in het gaas van het gammele hek dat als omheining diende. De schapenboer ging er notabene vandoor zonder de boel goed te controleren. Hij WIST niet eens dat er een schaap vastzat.
Wederom kwamen enkele buurmannen in actie om het arme schaap te bevrijden. Die, toen hij eenmaal vrij was, snel achter z'n wollige vriendjes en vriendinnetjes aan rende. Dat de schapenboer niet heel veel om z'n schapen geeft bleek wel dat tijdens die zelfde zomer hier in de sloot, in onze woonwijk, een dood en al behoorlijk opgezet kadaver ronddreef. Wederom had de man niets in de gaten gehad. Nu was er echter niemand die deze taak op zich wou nemen; het verwijderen van het schapenlijk, en dus werd de schapenboer aangesproken op het kadaver. Het was zíjn schaap dus mocht hij ook de rotzooi opruimen.

Vorig jaar, voorjaar en zomer, stonden de schaapjes weer vrolijk in de straat en werden ze, zodra ze hier de boel kaal gevreten hadden, op andere stukjes grasland in ons dorp gezet. We zagen het allemaal weer hoofdschuddend aan. Gelukkig was 2011 geen al te warme zomer dus dat viel voor de schapen weer mee. En voor ons ook een beetje. De stank bereikte ons nét niet, maar wel weer de mensen die de schapen pal achter hun woning hadden lopen.
Wel werden we weer overspoeld met vliegen. De vliegenmepper maakte overuren.
En zoals verwacht staan ook dit jaar de schaapjes weer in onze straat. Sinds twee weken wel te verstaan.
Vorige week kregen we tal van positieve reacties van mensen die op ons feestje kwamen en niet wisten dat er schapen in onze straat aanwezig zijn. 'Wat leuk. Wat gezellig,' klonk het her en der.
Tja, het is maar wat je leuk en gezellig vind natuurlijk. Voor de kindjes in onze straat is het leuk inderdaad. Die genieten van dat beestenspul en ach, die weten ook nog niet wat overlast is natuurlijk.

Afgelopen week, toen het nog stralend mooi weer was, ging Albert even foto's maken van de schapenbende. Er zitten namelijk ook hele kleine tussen EN  er zijn er zelfs een paar drachtig; dus dat beloofd nog wat.








Maar toen ik de foto's 's avonds zag, die Albert had gemaakt van de buurtschapen, verscheen er wel een glimlach op mijn gezicht en kan ik toch niet anders dan concluderen dat het wel heel moeilijk word om je te ergeren aan het schapenspul als je deze foto's ziet.
Ja toch??





7 opmerkingen:

  1. Hallo Alie,

    Ik volg je blog al een tijdje. Wij zijn net dit weekend terug uit Ees, we gaan altijd naar het land van Bartje. We zijn naar de kudde in Exloo wezen kijken, Tinus zorgt heel goed voor zijn schapen. Gelukkig dat jouw man en anderen zich om de schapen in Borger-Odoorn bekommeren.
    Ik geloof dat je blij mag zijn dat je in Drenthe woont. Ik heb astma en had nauwelijks last dit weekend. Nadat ik thuis kwam begon het weer erger te worden. Als jij de vieze lucht erbij moet hebben is het echt niet leuk.
    De vrijmarkt in Borger was trouwens erg leuk op Koninginnendag.
    Groetjes,

    Karlijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karlijn, wat leuk dat jullie onze mooie gemeente regelmatig bezoeken. Ik ken het land van Bartje, dat is inderdaad een heel mooi park.
      Ja gelukkig zorgt Tinus wel goed voor zijn schapen. Ik verdenk de schapenboer, die hier zijn schaapjes stalt, van financieel belang. En dat het hem niet zozeer om het welzijn van zijn kudde is. Het is ook geen schaapsherder hoor, hij word gewoon overal ingehuurd om de schapen te laten grazen. Kijkt er twee of drie dagen niet naar om en verplaatst ze dan weer naar een ander plekje waar het gras 'gemaaid' moet worden.
      Waar woon je als ik vragen mag?? Dat de lucht hier zoveel te schoner is kijk ik van op. Ik wist niet dat het zo'n verschil geeft, dat je meteen weer verslechtering merkt bij terugkomst. Oplossing; verhuizen naar Drenthe, hahaha.
      Leuk dat de vrijmarkt in Borger leuk was. Mijn vriendin woont daar sinds drie jaar, maar ik geloof niet dat zij is geweest. 'k Zal haar tippen voor volgend jaar.

      Groetjes.

      Verwijderen
    2. Hallo Alie,

      Ik vind je blog zo goed omdat je altijd leuke dingen vertelt ik het knap vind dat je zo goed met je CF omgaat. De dochter van mijn lievelingsleraar van het atheneum had CF en toen ben ik haar blog gaan lezen. Dan heb je natuurlijk links naar andere CF'ers en ik bleef lezen door de jaren heen. Het trieste van CF vind ik dat jullie continu bezig worden gehouden.
      Wat die schapen betreft: er zit inderdaad zoveel verschil in mensen die dieren verzorgen (of niet in dit geval). Dieren dien je minstens 2 keer per dag te controleren.
      Ik ben gek op mijn honden. Ik heb een dochtertje en ik werk 4 dagen maar zorg toch goed voor mijn honden. Het zijn mijn keuzes zeg ik altijd en neem dus mijn verantwoordelijkheid. Sta om 05:30 op om hen uit te laten en te knuffelen.
      Ik woon in Hilversum en werk als medisch analiste in het AMC in Amsterdam. Ik kom oorspronkelijk uit Eindhoven.
      Ik sluit niet uit dat ik ooit naar Drenthe of naar een andere rustige plek in Nederland verhuis (we komen ook vaak in Zeeuws-Vlaanderen omdat mijn vader zijn familie daar woont). Maar ja, je moet werk hebben he?
      Ik blijf meelezen!
      Groetjes,

      Karlijn

      Verwijderen
    3. Hoi Karlijn, wat grappig dat je juist via je oud-leraar over CF te weten bent gekomen. De meeste mensen, merk ik zelf, weten niet zo goed wat het is en kennen meestal geen andere CF'rs.

      En je hebt helemaal gelijk wat dieren betreft hoor; zo denk ik er ook over. Wij hebben een hondje en een kater, maar die hebben het hier hartstikke goed. Je kiest er bewust voor dan moet je ook de verantwoordelijkheid dragen vind ik.

      Als je een volgende keer weer in Ees bent, ben je van harte welkom om hier een keer een bakkie te doen hoor. (geen verplichting hoor, alleen als het je leuk lijkt)

      Fijn weekend gewenst.
      Groetjes.

      Verwijderen
  2. hoi allie,
    schaapjes in de wie maakt mij altijd wel blij.
    mooi dat jullie zo voot de schapen inzetten.


    groetjes anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sanne, ach ik wil ook niet te negatief overkomen hoor. Op zich heeft het natuurlijk wel wat, die schaapjes in onze straat. Het is alleen jammer dat we sindsdien zoveel last van vliegen hebben. En dan is het nu nog niet eens hoogzomer.
      Afgelopen maandag zaten we even bij de picknicktafel op ons terras en toen zagen we ze alweer; die dikke viezerds met een groen glansje. Brrrrr. Nu vond Albert het al nooit echt super om buiten te eten, maar ik vrees dat ik het nú echt niet meer hoef te vragen....hahaha.

      groetjes

      Verwijderen
    2. Ik bedoel natuurlijk Anne ipv Sanne. Sorry!!

      Verwijderen